V rámci hodin ICT se žáci 2. ročníku naší školy oboru Automechanik seznámili s metodou SMART. Metoda SMART je nástroj, který pomáhá definovat cíle tak, aby byly měřitelné, dosažitelné, relevantní, časově omezené a specifické.
Žáci využili své dosavadní dovednosti nabité z jiných předmětu (Technologie, Technické kreslení atd.), které se vyučují na naší škole a pomocí metody SMART připravili podklady pro SLA tisk pro opravu ozubeného kola. Cílem jejich práce bylo vytvořit náhradní ozubený kolík. V případě cíle „Vytvořit podklady pro SLA tisk ozubeného kola, které budou přesné a dostatečně pevné“ to znamená, že budou měřit přesnost a pevnost vytištěného ozubeného kola.
Měřitelné
Žáci nejprve změřili poškozené ozubení. Měřili průměr, výšku a rozteč zubů. Tyto údaje pak použili k vytvoření modelu náhradního kolíku v CAD programu.
Dosažitelné
Žáci si stanovili, že náhradní kolík bude vyroben z plastu pomocí technologie SLA tisku. Tato technologie je dostupná v naší škole a žáci již měli s jejím používáním zkušenosti.
Relevantní
Náhradní kolík musel být vyroben tak, aby zapadl do poškozeného ozubení. Žáci proto pečlivě zkontrolovali rozměry a tvar modelu.
Časově omezené
Žáci měli na výrobu náhradního 2 hodiny. To jim umožnilo dostatek času na dokončení všech potřebných kroků.
Specifické
Žáci si stanovili, že náhradní kolík bude vyroben z SLA materiálu. Tento plast má dobré mechanické vlastnosti a je vhodný pro naše použití.
Výsledky
Žáci úspěšně vyrobili náhradní ozubený kolík. Náhradní kolík zapadl do poškozeného ozubení a zajistil jeho funkčnost.
Práce na tomto projektu žákům pomohla rozvinout jejich dovednosti v oblasti:
- Použití metody SMART
- Použití CAD programů
- Principy SLA tisku
- Mechanické vlastnosti materiálů
Závěr
Metoda SMART je cenným nástrojem, která může žákům pomoci zlepšit jejich schopnost definovat a dosahovat cílů. V tomto projektu žáci úspěšně uplatnili své teoretické dovednosti ze školy, tak se naučili i metody SMART sloužící k vyřešení praktického problému.